Rustikke hylder

Her kommer lige et oplæg fra min kreative side. Mens jeg var på cykelferie med min morbror, var min mor på Vildsundmarked, som jeg desværre ikke selv kunne deltage i. Det er ellers en tradition år for år, at hele tager familien til det sammen. Derfor bad jeg min mor om at købe nogle forskellige krydderier, som vi gik og manglede i Århus. Da der på der er flere stande som sælger én pose krydderi til 10 kr. og 11 for 100 kr. Jeg købte heriblandt lakridspulver og gurkemeje.

Og så lige en anden historie: For 2 år siden havde min mor købt noget Fynbo marmelade, og jeg var hel vild med låget til marmeladekrukken, som er dekoreret med blomster. Og jeg begyndte derfor at samle, men desværre nåede jeg kun til to styks, inden at de var umulige at finde i nogle butikker, og var blevet erstattet af nogle grønne, med deres logo og sommerfugle på toppen. Derfor skrev min kæreste til fabrikken, for at høre hvilke butikker der solgte disse krukker. Da de skrev tilbage, at netop dette låg var udgået i sortimentet, tænkte jeg øv! Men så var den flinke dame indefra Fynbo så venlig lige at kontakte salgsmanden og høre ham ad, om de skulle have nogle liggende på lageret. Og det havde de – jubii! Og endnu venligere var Fynbo, at de sendte en pakke med de sidste 7 glas de havde på lageret til mig, kvit og frit, og jeg fik samtidigt to glas gourmet marmelade af deres helt nye variant. Jeg var nu en overlykkelig ejer at hele 9 glas!

Og nu til sammenhængen af disse to historier; Jeg vil gerne have fyldt de her bøtter op med krydderier, mærket dem med lapper og så sætte dem pænt til pynt. Men det har der ikke været plads til i vores beskedne køkken. Så jeg valgte at udnytte noget af den plads vi har, og lave nogle rustikke hylder ud af poppeltræ, sammen med min storebror og morbror. Min far havde noget nogle stykker pladser liggende, som han ellers ville have brugt til at fyre med. De blev skåret til i cirka størrelsen 40×15 cm. og pudset, så jeg ikke får splinter i fingrene, når krydderierne tages og sættes retur igen. Der blev boret 4 huller, ét i hver hjørne og sat et stykke reb igennem. Rebbet blev bundet i enden og sat fast med en skrue.

Hylderne har et råt look, men med bløde kanter, og jeg er blevet rigtig tilfreds med resultatet, som kan ses nedenfor.

Jeg så lige snittet til at få dem hængt op (da vi kun er ejer af en skruemaskine), da min mor og morbror tilbød mig at blive kørt til Århus. Han tog noget værktøj med og inden for kort tid, var der boret huller og de var sat op. Jeg mangler dog stadig at få sat endnu en hylde op, så der bliver tre ialt. Men da boremaskinen gik tør for strøm og min morbror ikke lige havde nogen ekstra batteri eller oplader med sig til Århus, måtte han lave resten færdig derhjemme og have gjort klar til når de kommer til min fødselsdag i slutningen af august. På den sidste hylde vil jeg have nogle metalbøtter som er blå/hvid blomster mønstret.

Fortsat god søndag

Knus C

1 thoughts on “Rustikke hylder

Skriv en kommentar