Hjemmelavet sengetæppe

Som jeg nævnte tilbage i januar i indlægget paller, paller og atter paller, havde jeg bestilt et sengetæppe hos min bedstemor, som hun ville hækle for mig.

Sengetæppet er nu færdigt og transporteret til Århus, og ligger nu fint og pynter min seng.

2015-08-09 18.39.35

Tæppet består af oldemorfirkanter og er hæklet af 14 akryl-garnnøgler af 150 gram pr. styk med løbelængde 525, i mærket Bumbo fra Bilka, der koster 37,- pr. stk. – men jeg er en ren tilbudsjæger, og købte det, da det var på tilbud til 25 kr., hvilket gjorde at jeg sparede 168,- og det er jo super skønt for en studerende.

Netop denne type garn har jeg valgt, da det er et meget blødt garn, kvaliteten er 100 % acryl – hvilket er virkelig behagelig, at røre ved. Herved kan tæppet også benyttes som et stort tæppe til vinter, hvor frosten og sneen ligger sig over det danske vinterkolde landskab. Desuden er dette her mærke behandlet, så statisk elektricitet elimineres, hvilket jo er dejligt, så man ikke ligner Einstein ved kontakt med dette tæppe.
Garnets anvendelse kan udover at blive til et tæppe, strikkes til trøjer, pudebetræk, tørklæder, huer osv.

Som ses på billedet er tæppet to-farvet, hvilket skyldes at jeg købte garnet af to omgange. Og ved et uheld købte jeg først modehvid og anden gang cremehvid. Det blev desværre opdaget forsent, da min bedstemor allerede var halvvejs færdig med anden omgang bundt, og så måtte der jo tænkes kreativt. Derfor slog jeg mig løs og gik helt ud af det symmetriske, og farverne blev blandet på langs. Da min bedstemor allerede havde syet det første hold sammen i længden. Men resultatet blev alligevel unikt og lidt anderledes at se på end traditionel ensfarvet. Dog er de to farver ikke langt fra hinanden rent paletmæssigt, så det er ikke noget man bemærker på lang afstand. Dette kan også ses i galleriet lige under dette tekststykke.

Jeg har søgt lidt rundt på nettet, og har fundet lignende opskrifter på oldemor-firkanter. Min bedstemor hækler ikke efter en opskrift, da hun har lært det gennem hendes mor (der hæklede tæpper på livet løs), og det sidder i fingrene på hende – aka. det samme som en opskrift på en ret som kun ens bedstemor kan lave. Så den nærmeste opskrift er fundet fra en artikel hos Hjemmet og en youtube-video fra youtuberen Hende Der frk. Spuur, som endda er på dansk!

Fortsat god sommer!

Knus C

2 thoughts on “Hjemmelavet sengetæppe

Skriv en kommentar